Благодаря Ви за отговорите,
ето и Чл. 42. от НРВПО, която дава яснота, защо за месец юли лицето няма да получи дни обезщетение за неизползвания платен отпуск.
Чл. 42. (1) (Нова - ДВ, бр. 21 от 2011 г., в сила от 15.03.2011 г.) Размерът на обезщетението за неизползван платен годишен отпуск по чл. 224 КТ се определя пропорционално на времето, което се признава за трудов стаж.
(2) (Предишна ал. 1 - ДВ, бр. 21 от 2011 г., в сила от 15.03.2011 г.) Обезщетение за неизползуван платен годишен отпуск по чл. 224 КТ се изплаща и в случаите, когато към датата на прекратяване на трудовото правоотношение работникът и служителят нямат придобито право на отпуск.
(3) (Предишна ал. 2 - ДВ, бр. 21 от 2011 г., в сила от 15.03.2011 г.) Работникът и служителят имат право на парично обезщетение за неизползуван платен годишен отпуск, когато са придобили поне 1 пълен месец трудов стаж. Последният месец при трудов стаж повече от 1 месец се счита за пълен, ако работникът и служителят са прослужили най-малко половината от работните дни на месеца.
При мен случаят е такъв - работник напуска, считано от 14.07.2014., тоест последен работен ден 11.07.2014 г. и от 01.01.2014 г. до 13.07.2014 г. включително това е 6 м. и 13 дни. Не е ползвал отпуск през 2014 г. Колко дни му се полагат 10 или 11 дни?
Първи вариант: 10 дни, защото за месец юни е отработил по-малко от половината работни дни, тоест само 9 от общо 23 работни дни;
Втори вариант: 11 дни, защото месец юли е отработил 9 дни, което според Чл. 224. (1) При прекратяване на трудовото правоотношение работникът или служителят има право на парично обезщетение за неизползувания платен годишен отпуск пропорционално на времето, което се признава за трудов стаж., тоест за 1 месец трудов стаж се полага 1,666666 дни платен отпуск и за месец юли за отработените му 9 дни, би трябвало да му се признават 0,6521733 дни.
И поради тази причина не знам какво да му напиша в заповедта.
Благодаря Ви предварително.
Здравейте,
Моля за помощ - каква е разликата между изчислените дни, които се полагат за платен отпуск за ползване и изчислените дни за обезщетение на същия платен отпуск при прекратяване на трудов договор?
Благодаря Ви предварително.
Благодаря Ви за отговора,
и аз пуснах уведомление по чл. 62.
Приятен ден Ви желая!
ПС: Само да добавя, че работниците имат сключен колективен трудов договор със стария работодател и след приключване на концесиятата се очаква да преминат пак към стария си работодател.
За първи път ми се случва този казус, моля ако някой знае нещо, което да ме насочи, ще бъда благодарен!
Здравейте,
трябва ли да се сключат допълнителни споразумения между фирмата и работниците при промяна на работодател - чл. 123а, ал. 1 При сключване или прекратяване на договор за отдаване на предприятието или на обособена част от него под наем, аренда или на концесия?
Има пусната официална заповед за това - може ли тази заповед да служи за основание, че работника преминава от един работодател към друг или трябва да направя и допълнително споразумение. Питам, защото служителите, които минават към новия работодател са 160 човека и дали мога да си спестя писането на допълнителни споразумения или мога да копирам 160 пъти заповедта и да я приложа към всяко едно досие.
Благодаря Ви предварително за отговорите!
Здравейте, получих фактура за услуга - депониране на отпадъци, в която не е начислен ДДС на основание чл. 163а, ал. 2.  Според чл. 82 (5) (Нова - ДВ, бр. 108 от 2006 г., в сила от 01.01.2007 г.) Данъкът е изискуем от получателя - регистрирано по този закон лице, в случаите на чл. 163а независимо дали доставчикът е данъчно задължено или данъчно незадължено по закона лице и трябва с протокол да си самоначисля ДДС, нали?
Моля за съвета Ви, какво следва от тук нататък:
- трябва ли фактурата за покупка на услуга да се покаже в дневника за покупки?
- мисля че трябва да въведа протокол по чл. 117 към фактурата като си самоначисля ДДС, ако е така в кои колона би трябвало да попаднат сумите на самата основа ( * - в ДО и данък на получените доставки, ВОП, получените доставки по чл.82, ал.2-5 ЗДДС и вносът без право на ДК или без данъки или * - в  ДО на получените доставки, ВОП, получени дост. по чл.82, ал.2-5 ЗДДС, вносът, както и ДО на получените доставки, използвани за извършване на дост. по чл.69, ал.2 ЗДДС с право на пълен ДК) и начисленото ддс (може би тук - ДДС с право на пълен данъчен кредит)?
- в двата дневника ли трябва да се покаже протокола?
- а осчетоводяванията на протокола - 4531/459 - със сумата на самоначисленото ДДС
и 459/4532 - със сумата на самоначисленото ДДС
Благодаря Ви за отделеното време.
Здравейте,
Фирмата ни (регистрирана по ЗДДС в България) трябва да извършим доставка на стоки на фирма, която е регистрирана на територията на ЕС за целите на ДДС (Румъния), но с място на изпълнение извън ЕС (Хонг Конг). Клиентът ни иска стоката да се фактурира на неговата фирма, но да я доставим в Хонг Конг. Незнаем все още дали фирмата му има постоянен обект там. Възможно ли е да се осъществи тази доставка и как ще се третира като ВОД или износ? И аз не съм много наясно, моля ако някой е имал подобни случаи да сподели опита си. Благодаря Ви предварително.
Благодаря Ви на всички за отговорите. Със сигурност ще се чуя днес с инспектора, да се уточним то този въпрос.
Ами дали имат ли основание да ни глобят, ако към 31.01.2013 г. не сме издали бележката с нулевите стойности, защото инспектора намекна за глоба, ако не е издадена бележка и че глобата е от 500 лв? По-точно не съм сигурен дали инспектора знае, че лицето не е получило доходи от фирмата през 2012 г., може би говори по принцип, че трябва да се е издала такава бележка до 31.01.
Благодаря за отговора, разбирам Ви какво имате предвид, но съм объркан, защото ни се обади инспектор от НАП да ни уведоми, че е възникнала проверка по подадена жалба от този служител, че не сме му издали тази служебна бележка. Но нали тази бележка се издава за получени доходи през годината, а към края на 2012 г. той все още не си е бил получил възнагражденията за 2012 г. И сега незнам какво да отговоря на инспектора.... Може би е трябвало все пак да му издадем бележката с доходи 0 лв....???!!!
В указанието чета, че бележката се издава, когато: "...трудовото правоотношение е прекратено през течение на годината - в срок до 1 месец от датата на последното плащане, но не по-късно от 31 декември на данъчната година;..."
тоест не по-късно то 31.12.2013 г., нали така?
Здравейте,
Имахме служител, който е работил през 2012 година - назначен е служителя през месец ноември 2012 г. Работил е до края на месеца, след това е освободен, заплатите са начислени в края на месец ноември 2012 г., но са изплатени на 06.02.2013 г. Декларация 1 е подадена в срок до края на м. декември 2012 г., декларация обр. 6 е подадена до края на месец декември с код 2, след това на 06.02.2013 г. отново е подадена декларация обр. 6, но с код 3 със сумите на удържания данък.
Трябвало ли е до края на месец януари 2013 г. да му издадем служебна бележка по чл. 45 за доходите, които е придобил през 2012 г., при положение, че не ги е придобил през 2012 г., а през 2013 г.? Или е трябвало да я издадем все пак, но със стойност нула?
Благодаря Ви предварително за отговора.
ПС: Забравих да уточня още в първия си въпрос, че става дума за хранителни стоки, които са предимно захарни изделия и безалкохолни напитки, кафе, ядки, без стоки с животински произход, като месо, мляко, яйца, хляб и други такива. Причината е че затворихме магазина и остана една част стоки, които не можахме да ги реализираме и сега като им е изтекъл срокът на годност искам да се оттърва от тях - (предимно документално).
Здравейте, благодаря Ви за отговора. Бихте ли уточнили какво имате предвид под начин на унищожаване на стоките - може би трябва да занесем стоките в екарисаж и от там след унищожаването да приложим документите?
Здравейте, какви са възможностите за бракуване на стоки, с изтекъл срок на годност (стоките са хранителни и са закупени през май 2011 г., като срокът им на годност изтече в края на декември 2012 г. За закупуването на стоките е ползван данъчен кредит. А сега след като е изтекъл срокът на годност трябва ли да начислявам ДДС и съответно ако няма да начислявам трябва ли да включвам протокола за брак в справката-декларация по ДДС? Благодаря Ви за отговорите предварително.